Зміст
- Вимоги до вступу та висновків курсової роботи
- Структура та основні складові вступу
- Гіпотеза та методи дослідження – рекомендації з написання
- Як грамотно написати висновки до курсової
В уявленні більшості студентів курсова робота – це науковий текст, який повинен складатися з теоретичної та практичної частин. Іноді пізно ми згадуємо про те, що написання курсової роботи зобов’язує робити вступ і висновок до неї.
Вступ і висновок до будь-якої роботи – це як рамка до вашого твору: будь то картина, фотографія, або ж – курсова робота. Подбати про красиву і підходящу «рамку» – запорука успішної здачі результату вашої копіткої роботи.
Дуже добре «виглядає» рамка, максимально повно підходить під стилістику роботи. Недоречна – рамка, відірвана від контексту роботи, понуро обтяжує вашу курсовий шедевр, і швидше за все дратує своєю недоречністю (або убогістю, коли, наприклад, вступ займає півсторінки, і висновки – стільки ж).
Ми стикаємося з цим сприйняттям «оцінюємо за обгорткою» постійно: найчастіше в роботі дивляться саме на Вступ і Висновки. А навіщо тоді ми працюємо над повноцінними тридцяти (як мінімум!) Сторінковим опусом, якщо він нікому не цікавий ?! Але в тому й річ: якщо ваші результати зацікавлять читача, він обов’язково звернеться до повного тексту, щоб простежити, як ви прийшли до таких висновків
Вимоги до вступу та висновків курсової роботи
Вступна частина знайомить з тим, що в роботі буде викладено, і що цікавого тут можна почитати. Звісно, це не стаття з соціальної мережі якогось відомого блогера, щедро приправлена гумором і випадками з життя. Але, тим не менше, і в роботі часто викладаються результати найцікавіших досліджень.
З переваг: більш точно простежуються приватні закономірності науки, суворіше контролюється репрезентативність результатів: не “Ну, я так вважаю!», А обгрунтовано і доказово. Структура Вступу включає в себе формулювання актуальності теми курсової роботи, згадка основних дослідників даної тематики, вказівка мети і завдань курсової роботи, опис об’єкта і предмета дослідження, методів дослідження і бази (вибірки випробовуваних).
Фактично курсова робота – це тренувальна база: ми вчимося. Вчимося формулювати й грамотно викладати свої думки, структурувати виконану роботу, аналізувати і узагальнювати, перетравлювати інформацію і вміло її підносити. Саме наші навички структурування та узагальнення інформації найбільш яскраво проявляються в написанні вступу до курсової.
Заключна частина має на увазі коротке узагальнення отриманих результатів перевірки гіпотези, опис основних дослідницьких досягнень. Вона по пунктам розкриває те, чого вдалося досягти в роботі і, що важливо, як це співвідноситься з нашими вихідними цілями і завданнями.
Висновок – це резюме того, що зроблено, а що ще належить зробити. Ми не тільки підводимо риску, застосовуючи стандартні кліше «Таким чином», «Виходячи з отриманих результатів», «Ми прийшли до висновку» та ін., але і резюмуємо зміст дозволеного нами наукового протиріччя.
Отже, вступ і висновок курсової – це те, про що варто подбати особливо ретельно при написанні роботи.
Ключовими компонентами вступу є актуальність теми, мета, завдання, об’єкт і предмет, а також методи і гіпотеза дослідження. Якісний вступ до курсової роботи – запорука того, що на нашу роботу звернуть увагу. А нам того й треба
Структура та основні складові вступу
Отже, вступ. Як ми діємо, коли беремо в руки нову книгу? Звичайно, спочатку дивимося на її обкладинку. Але що ми можемо з неї почерпнути, крім захоплення (або навпаки, як пощастить) майстерністю дизайнера? Щоб розібратися в суті, ми читаємо вступну частину. Саме вступ налаштовує нас на потрібний читацький лад, описує те, з чим доведеться познайомитися в ході прочитання, вказує на важливі аспекти, які не дотримуєтесь залишати поза увагою. Принцип написання вступу до курсової роботи – той же. Наше завдання як автора – дати читачеві короткий опис того, «що буде»:
- Навіщо йому читати роботу на вашу тему? На це питання відповідає пункт «актуальність теми дослідження».
- Навіщо ви взагалі це написали? Відповідь на це питання буде дано в пункті «мета дослідження».
- І як же ви збираєтеся досягти такої високої мети? І на це питання відповість спеціальний пункт під назвою «завдання дослідження».
- А що, власне, вивчаємо? Ми це вказуємо в об’єкті дослідження, і уточнюємо предмет.
- Як ми це вивчимо? Відповідь – у пункті «методи дослідження».
- Хто піддослідні, на кому практикувалися? Пункт «вибірка дослідження» дасть на це відповідь.
Кожен із структурних елементів вступ додатково орієнтуємо вашого читача в тому, що й до чого. Озброєний первинними знаннями, він більш свідомо може занурюватися в читання курсової роботи.
Гіпотеза і методи дослідження – рекомендації з написання
Приступаючи до вибору теми курсової роботи, ми вже заздалегідь щось припускаємо (ну, крім гарної оцінки, овацій на захист і отримання заліку). Тобто прикидаємо, які приблизно результати у нас будуть в підсумку. Але так як ми не знаємо цього напевно, а тільки будуємо здогади, то наше припущення називається розумним словом «гіпотеза».
Припущення в курсовій, тобто гіпотеза, повинна бути в міру сміливою, але і не апріорі очевидною (бо до чого був весь сир-бор з написанням роботи). Зазвичай у формулюванні гіпотези ми припускаємо, що є якась закономірність.
Наприклад, чи взаємопов’язані погода і настрій? Актуальне, до речі, питання. При цьому в гіпотезі часто не може бути дана відповідь на питання «що на що впливає». У зазначеному прикладі: можливо, погана погода вплинула на настрій, і він став похмурим, а може бути, гарний настрій дало можливість сприймати погоду не такий вже і сумній (що, безсумнівно, приємніше).
Методи роботи допомагають нам отримати інструменти, за допомогою яких ми нашу гіпотезу перевіримо. Методи – це всі засоби і способи, які ми використовуємо, і які ведуть нас до отримання результату.
КОРИСНО! Методи повинні бути адекватні гіпотезі. Адже ми не їмо суп виделкою. Хірург не виконує операцію кухонним ножем – для цього у нього є відповідний інструмент – скальпель. Основна умова застосування будь-якого методу – це відповідність гіпотезі.
Загальноприйнятий поділ методів – на теоретичні і практичні (прикладні). Закономірність та ж: адекватність і відповідність. До теоретичного матеріалу ми застосовуємо теоретичні методи, до дослідницького – практичні. З скальпелем до книги не полізеш, принаймні, результат явно не годиться для курсової роботи.
Отже, гіпотеза і методи дослідження – визначальні чинники того, як слід читати і розуміти вашу роботу: це відповідь на питання про те, в якому напрямку ви підкорювали дослідні вершини для досягнення найкращого (в цьому місці виправляємо віртуальні окуляри) результату.
Гіпотезу в роботі ми не підтверджуємо, як багато хто помилково вважає. Ми її перевіряємо. Гіпотеза може підтвердитися, може і спростувати, і останнім ніяк не вплине на наукову вагу вашої праці (іноді це навіть додає пару монет в скарбничку успіху)
Як грамотно написати висновки до курсової?
Ми можемо скільки завгодно грунтовно і серйозно досліджувати якесь питання, але якщо результат зрозумілий тільки нам – це виявиться безглуздо. Будь-яка наукова праця являє собою цінність тоді, коли стає надбанням громадськості – була опублікована, була представлена усно, або хоча б був роздрукована і показана батькам за вечерею. Щоб результат нашої праці був зрозумілий комусь іншому, ми оформляємо його у вигляді висновків.
У повсякденному житті ми робимо це постійно: резюмуємо сказане, узагальнюємо почуте, підводимо риску під тим, що трапилося і т.д. Отримуючи будь-який результат, ми робимо висновок: тільки лише на ранок розуміємо, що не варто було вчора йти в клуб перед сьогоднішніми парами. Застосуємо чи ми отриманий висновок перед наступною вечіркою – велике питання, але висновок зі свого минулого стану ми вже зробили.
ВАЖЛИВО! Хороші правильні висновки «коштують дорого». Вони визначають всю роботу, в них варто вкластися з особливою віддачею, і ретельно все прописати. Адже якщо щось упустимо – просто нівелюємо частину виконаної роботи, а якщо Розпливаючись думкою по древу – читач нічого не зрозуміють, і відкине цю інформацію з уваги. А ми старалися.
Висновки найкраще писати відповідно завдань, які ми поставили собі у вступі. Наприклад, ми ставимо собі завдання на найближчий день. Помити посуд після сніданку, купити корм домашній тварині, погладити шкарпетки і оплатити рахунок за інтернет (не дай Бог відключать!).
Коли та чи інша задача виконана, ми її просто викреслюємо, або констатуємо «виконано». Але в роботі так писати не можна. Адже наші завдання не такі лінійні і прості – вони пов’язані з більш об’ємним результатом, який, крім «так / ні», передбачає ще й розгорнутий опис. Купили корм – який саме, скільки штук, як надовго вистачить – вся ця інформація наповнює нашу дію більш повним змістом, даючи можливість сторонній особі розібратися. Адже читач навіть не знає, який звір у вас проживає – і відповіді на ці «риторичні питання» ви повинні дати своєму читачеві, бо він може не здогадатися, а задати питання тексту вашої курсової навряд чи вдасться.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Висновок повинен бути максимально повним, але і помірно коротким: щоб відразу стало ясно, до яких підсумків ми прийшли, і не виникло найпростіших питань формату «про що взагалі мова».
Інша справа – питання, які ви можете поставити як результат зробленої праці, як заділ на майбутнє дослідження. Це вже розділ «перспектив подальших досліджень». І дуже хороше те наукове питання, рішення якого поставило нові питання: це і є двигун науки. А ми знаємо: правильно поставлене питання – вже шлях до знаходження відповіді на нього.
Таким чином, висновки до курсової роботи – це не тільки опис отриманих результатів, а ще й відображення нашого вміння ці результати піднести. Подібне вміння – досить корисна навичка в будь-якій праці, навіть якщо результат не настільки значний, як очікувалося.
Залишити відповідь