З огляду на епідеміологічну ситуацію і досвід карантину в минулому році, багато шкіл, та й батьки готуються до дистанційного навчання. А деякі вже перейшли. Минулий карантин був раптовим і не дуже спланованим, тому мав дуже багато недоліків в системі дистанційного навчання. Але зараз є час, щоб проаналізувати помилки і підготуватися до нового виклику в системі освіти. І перше питання, яке зараз цікавить багатьох батьків, як же підготувати дитину до дистанційної форми навчання.
Що таке дистанційне навчання і які труднощі з ним пов’язані?
Дистанційна форма навчання передбачає, що дитина в умовах перебування вдома повинна освоювати шкільну програму. І далі з приводу здійснення такого формату навчання починаються питання і варіації. Насправді, дистанційна освіта може мати кілька форматів.
- Вона може припускати (один з найгірших варіантів) самостійне виконання завдань дітьми за допомогою підручників, іноді навіть без контролю за якістю та систематичністю виконання завдань учнями.
- Проглядання навчальних відеоматеріалів, прописування педагогами алгоритму виконання завдань, контроль за їх якістю в режимі онлайн (наприклад, контрольна робота в тестовому форматі).
- Проведення онлайн-уроків для учнів в форматі живого часу з можливістю пояснити шкільний матеріал і зробити опитування учнів.
Потрібна допомога?
Для дистанційного навчання дуже важливо побудувати чітку і структуровану систему спілкування з учителем, виконання та перевірки домашніх завдань. Така система дозволить батькам менше тривожитися про те, щоб дитина чогось не забула, не переплутала, а вчителям контролювати систематичність виконання домашніх завдань. В такому випадку дуже допомагають комп’ютерні програми, спеціально розроблені для таких навчальних цілей. Серед найбільш популярних – Google Classroom і School Today (друга платформа платна)
У таких програмах передбачено чіткий розклад, своєчасне повідомлення дітей і батьків про нові завдання і терміни їх виконання. Також, навчальні платформи дозволяють постійно комунікувати з учителем, бачити оцінки за виконані роботи і проходити контрольне оцінювання онлайн.
Чи варто батькам включатися в процес дистанційного навчання?
Безумовно, батьки є учасниками навчального процесу, як, втім, і при навчанні їх дітей в школі. При дистанційному навчанні мама або тато можуть допомогти дитині в організаційних моментах, виконанні домашніх завдань, комунікації з вчителем, але ні в якому разі не повинні заміняти вчителя. Чим старша дитина, тим більше функцій в навчанні він може виконувати самостійно без допомоги і контролю батьків.
Ефективність дистанційного навчання
Дистанційна форма навчання залежить від безлічі факторів, серед яких самими важливими є наступні:
- Індивідуальні особливості та вік дитини.
- Наявність матеріальних можливостей до здійснення дистанційного навчання вдома.
- Підхід школи до організації навчання на відстані.
- Зацікавленість і готовність педагогів (вчителів) знаходити способи навчання дітей в новому форматі.
Тепер розберемо ці фактори більш детально. Як бачимо, не завжди успішність дистанційного навчання залежить тільки від дитини та її батьків. Існують безліч факторів, на які не можна вплинути, але до яких можна максимально комфортно пристосуватися.
Кожен з батьків розуміє особливості своєї дитини і те, наскільки його або її потрібно контролювати. Так, деякі діти можуть досить самостійно і спокійно проводити півдня, виконуючи навчальні завдання, інші ж знаходять купу способів, як прогуляти онлайн-уроки замість домашнього завдання пограти в ігри або «зависнути» з друзями в соціальних мережах. Багато дітей схильні до прокрастинації і відкладають поточні шкільні завдання до останнього моменту.
Прокрастинація – це відкладання виконання справ на невизначений час. Зазвичай відкладаються неприємні справи і завдання, які вимагають дуже багатьох зусиль. Мозок придумує інші турботи, витісняє з поля свідомості завдання, які пов’язані з неприємними відчуттями. Згодом такі справи або зовсім не виконуються або виконуються в останній момент
Вік також відіграє важливу роль в здатності навчатися в дистанційному форматі. Для дітей молодшої школи важлива присутність батьків під час навчання, оскільки їм важко правильно розпоряджатися часом, правильно записувати і виконувати домашні завдання, самостійно засвоювати шкільну програму.
Не всі батьки можуть виділити дитині окрему кімнату або своє місце в квартирі, де вона могла би повністю зосередитися на навчанні. Часто в квартирі знаходяться молодші брати чи сестри, які хочуть звернути на себе увагу, або батьки, які працюють віддалено і тому займаю вільну кімнату або комп’ютер (це абсолютно логічно, якщо вибирати між фінансовим заробітком і навчанням дитини).
Не всі школи готові підтримувати високу якість навчання навіть в дистанційному форматі. Деякі створюють або купують зазначені вище навчальні платформи, навчають вчителів, а інші пускають навчання на самоплив. Багато що залежить і від самого педагога, який готовий проводити відео-уроки, розробляти самостійні та контрольні для онлайн-формату. Як показує досвід, молоді вчителі більш охоче і активно включаються в забезпечення дистанційної освіти, тоді як педагоги старшого віку не готові заново вчитися користуванню комп’ютерною технікою.
Як допомогти дітям адаптуватися до дистанційного навчання?
- Чітко запланувати режим дня.
Режимні моменти дуже важливі як для дітей, так і для дорослих, тому що допомагають правильно розпоряджатися вільним часом, уникати непродуктивною активності.
Батькам дуже важливо допомагати своїм дітям в самоорганізації, оскільки вони фізіологічно ще не готові робити це самостійно. Орбіто-фронтальна зона кори головного мозку, яка відповідає у людей за самоконтроль і вольову регуляцію здатна повноцінно функціонувати лише до юнацького віку. Тому до цього часу функцію цієї зони мозку у своїх дітей повинні виконувати батьки
- Намалювати або скласти календар-розклад на кожен день, який знаходився б перед очима.
Для того, щоб структурувати свої думки і поведінку на рівні мозку, спочатку потрібно структурувати все на папері. Наявність візуального розкладу – це дуже хороший помічник в тайм-менеджменті, як для дитини, так і для батьків. Незамінним календар-розклад є для дітей з труднощами концентрації уваги і ознаками гіперактивності. Ще краще, якщо такий календар буде складатися на тиждень і виконання кожного виду активності буде відзначено (смайликом, галочкою, наклейкою або малюнком).
- Знайти в просторі квартири місце, яке буде постійним місцем навчання.
Чому так важливо вибрати якийсь простір для навчання, який не буде пов’язаний з іншими діями? Справа в тому, що за теорією НЛП (нейролінгвістичного програмування) для нашого організму характерно «якірування» – якісь звичні місця асоціюються з якоюсь поведінкою або емоціями. Так, наприклад, коли ми заходимо на кухню, мозок «впізнає» це місце і посилає сигнали готовності до прийому їжі. Тому так хочеться щось погризти, працюючи на кухні, або в спальні швидше хочеться спати, ніж доробити якийсь звіт.
- Прибрати з робочого місця все зайві відволікаючі предмети (іграшки, гаджети).
Я думаю, що багато дорослих погодяться, що дитину важко заманити до читання або виконання якихось завдань, якщо поруч знаходяться іграшки чи планшет, які так і манять до себе, щоб пограти. Теж саме відбувається, якщо в полі зору дитини під час виконання домашнього завдання або проглядання до уроку знаходяться іграшки. У такій ситуації його думки зосереджені точно не на математиці чи іншому навчальному предметі.
В цілому, варто розуміти, що адаптація передбачає пристосування дитини і його оточення до нових умов життя. Якщо таке пристосування викликає плач і істерики у дитини і його рідних, це означає, що адаптація пройшла погано. Головне тут – це забезпечити всім учасникам навчального процесу (учневі, його батька, братам, сестрам, бабусям з дідусями, коту і всім причетним до навчання) максимальний комфорт і емоційне благополуччя. І вже в спокійній та не напруженій обстановці організовувати дистанційне навчання буде набагато простіше.