Види навчальних закладів: університет, інститут, академія – в чому різниця?

Куди піти, куди податися – питання номер один у абітурієнта, який обирає види навчальних закладів (Академія, Інститут або Університет). У чому відмінності між благородними назвами – інститутами, університетами, академіями – спробуємо розібратися.

 

Що таке Університет?

 

Університет – це грандіозна організація, яка сильно розгалужена. Університет – це стратегічна структура, тактичними напрямками в якій займаються різні підрозділи: інститути і факультети. Це такий собі вінегрет складових, без яких університет буде лише грандіозною спорудою, якою можна буде водити екскурсії і фотографуватися на його тлі. Інститути та факультети якраз і займаються роботою, яку університет узагальнює під своєю егідою: навчання за спеціальностями, розвиток галузей науки і прикладної діяльності, розробка досліджень та інше.

Багато вчорашніх факультетів гордо перейменовували в інститути, і пафос звучання може вводити в оману. Відмінності назви іноді формальність.

Складовими структури університету, крім інститутів і факультетів, є також департаменти і коледжі. Вони, в свою чергу, поділяються на кафедри, лабораторії, науково-дослідні центри, і інші відділи. Кафедри є основними навчальними та науково-дослідними підрозділами, які і виконують всю основну роботу.

Потрібна допомога?

Заповніть форму нижче і наш менеджер зв’яжеться з вами на протязі 30 хвилин

    Отже, основне призначення університету – навчання і розвиток науки. Навчання відбувається за основним фундаментальними і прикладними науками, розвиток науки проявляється в науково-дослідній роботі. Узагальнено кажучи, університет – це навчально-науково-практичний (прикладний) комплекс, який об’єднує під своїм дахом і вчених, і учнів. Не варто звертати увагу на гру слів: іноді університет – просто частина назви. Наприклад, існує Університет третього віку, який навчає зрілих і літніх людей. Ознаки університету в його структурі хоча і простежуються, але дуже формально. Головне не переплутати, подаючи туди документи.

    Вчитеся в університеті? Хочете купити курсову роботу – ви на правильному сайті. 100% гарантія якості та унікальності тексту.

    Спрощено ієрархія виглядає так: сукупність кафедр = інститути, а сукупність інститутів = університети. Всі конкретні завдання вирішуються саме на рівні кафедр

    Інститут

     

    Інститут – це не тільки ласий шматочок пирога університету: він може існувати як самостійний елемент. Ще близько 20 років тому саме інститути були основним видом вищого навчального закладу нашої країни. Університети завжди сприймалися як щось академічне, що готується до виходу «у світ» якусь інтелектуальну еліту. Навіть сьогодні університет сприймається через призму цього шаблону, прагнучи до «високих умів».

    Згодом інститути об’єднувалися і укрупнювалися, формуючи університети. Приклад – Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут» (КПІ). Університетом вітчизняний Політех став, тільки після того, як розрісся і збільшився, а слово «інститут» з визначального плавно перетекло в частину усталеної назви. Що ще входить в коло обов’язків університету? Це відповідь на основні запити громадськості:

    • підготовка студентів за конкретними галузями (спеціальностями, спеціалізаціями);
    • підвищення кваліфікації вже сформованих фахівців (сюди входить і перепідготовка, і отримання другої вищої освіти);
    • керівництво науковою та дослідницькою роботою кафедр, які він в собі поєднує.

    На початку минулого століття існували інститути як організації закритого типу, які навчали не науці, а «способу життя»: відомий приклад – Інститути шляхетних дівчат. Це жіночі установи, основним орієнтиром яких було сформувати з дівчаток (починаючи з 9-10-річного віку) благородних дам з усім комплексом потрібних умінь: танцювальні і вокальні навички, правила хорошого тону, приготування їжі та ін. Ось де була справжня освітня користь.

    Таким чином, інститутом може бути як навчальна, так і дослідна установа. А може бути вживання слова як частини назви: наприклад, Інститут Горшеніна (аналітично-дослідницький центр) або Інститут Гете (освітній центр з вивчення німецької мови).

    Інститути не завжди несуть місію навчання. Науково-дослідні інститути (так звані НДІ), наприклад, не займаються освітньою роботою

    Академія

     

    На жаль, пройшовши навчання в академії, академіком ви так відразу не станете. Але шанс все ж є, так як академія – провідний науково-освітній та методичний центр, по закінченню якого дипломи про вищу освіту також видають. За життя Піфагора академією називалася перша на той час відкрита філософська школа. Сьогодні ж – це вищий навчальний заклад третього, а то і четвертого рівня акредитації. Солідно!

    Академія – це не тільки Академія наук, а й вельми популярні освітні установи. Вони відрізняються тим, що більш вузькоспеціалізовані, у них часто один ключовий профіль наукової і науково-педагогічної роботи

    Академії можуть бути структурними підрозділами університетів. Приклад – Національний університет «Києво-Могилянська академія». Слово «академія» в назві навчального закладу тут залишилося скоріше на пам’ять, але можна простежити, звідки виросли ноги у цього найстарішого навчального закладу нашої країни. Академії хороші тим, що досить чітко спеціалізуються, і навіть з їхньої назви стає зрозуміло, чим конкретно вони зайняті. Наприклад, Міжнародна академія державного управління при Президентові України, або Київська академія перукарського мистецтва. Іноді університет може входити до складу академії, наприклад Університет менеджменту освіти при Національній Академії педагогічних наук України.

    Отже, ось такі закручені схеми нас підстерігають. Звичайно, обираючи, де вчитися, слід у першу чергу орієнтуватись на якість навчання у ВНЗ, на рівень акредитації (до речі, вже відмінена градація, але все ще вживається), на напрями підготовки і доступні спеціалізації.

    Рейтинг

    5 / 5. 1

    Потрібна допомога?

    Заповніть форму нижче і наш менеджер зв’яжеться з вами на протязі 30 хвилин

          Напишіть свій відгук