Білл Гейтс якось сказав, що будь-який, навіть самий геніальний бізнес-план може стати самою довершеністю сьогодні, але жахливо застаріти вже завтра. Чи означає це, що документ не потрібно складати? Звичайно, ні. Але головний секрет написання бізнес-плану зводиться до його мобільності, тобто можливості в будь-який момент доповнити, прибрати, змінити або замінити пункти. Про інші важливі аспекти поговоримо далі.
Оформлення титульної сторінки
Титульний лист – перший структурний елемент бізнес-плану. Так би мовити, його face. Що повинно бути? Інформація про назву проекту, фірму або компанію, для якої цей проект складається. Вказуються вихідні дані власника фірми і упорядника плану, вказується контактна інформація та місце розташування об’єкта.
Складання резюме
Резюме служить короткою вичавкою всього бізнес-плану і в стислій формі містить всю інформацію про практичні кроки і зроблені висновки. Саме з цього блоку у всіх читаючих формується перше враження і робиться висновок про життєздатність і перспективність проекту.
Потрібна допомога?
Формулювання цілей і завдань
Ця частина плану присвячується постановці, що саме буде досягнуто. Наприклад, які продукти або послуги будуть зроблені, як буде виглядати певна діяльність. За допомогою цілей і завдань в укладача з’являється можливість підвести доказову базу під переваги, які зможуть отримати споживачі.
Аналіз галузі
У бізнес-плані об’єктивно оцінюється поточна ситуація в галузі, в якій планується розгорнути комерційну діяльність. Наводяться дані, в якому стані знаходиться ринок, який статус і масштабність конкурентів, як виявляється кон’юнктура. Поряд з внутрішніми описуються зовнішні чинники, як криза, міжнародні зв’язки, законодавча політика.
Оцінка можливостей фірми в конкретній галузі
Цей пункт показує, наскільки життєздатний план і що може продемонструвати новий суб’єкт господарювання на вже сформованому ринку. У чому перспективність, переваги та особливості. Чому саме ця фірма витіснить конкурентів і займе свою нішу.
Інформація про те, що буде продаватися
Бізнес-план повинен містить чіткий і конкретний опис товарів і послуг, які будуть реалізовуватися. Потрібні назви, основні і другорядні характеристики, конкурентні переваги, наявність ліцензій.
Опис маркетингового плану
Істотну роль грає опис стратегії просування. Недостатньо просто виробляти відмінну продукцію, важливо донести це споживачам і переконати придбати. В цьому аспекті вивчається портрет потенційного споживача, і розробляються кроки, як переконати покупця у вигоді і перевагах.
Створення плану виробництва, організаційного та фінансового плану
Ці три складові дозволяють повноцінно розкрити картину того, що відбувається. Спочатку описується, як буде працювати виробництво, за допомогою яких потужностей, з якими потенційними можливостями. Після цього наводиться детальний опис, яким чином буде функціонувати виробничий процес, як налагоджується робота, підбираються кадри. І нарешті, третій, фінансовий блок, пов’язаний з розрахунками і конкретними цифрами – скільки грошей і куди.
Аналіз можливих ризиків
Підприємництво завжди пов’язане з ризиками. Однак імовірність збитків безпосередньо пов’язана з умінням спрогнозувати і передбачити можливі «підводні камені». Бізнес-план повинен бути чесним і реалістичним. Тільки так опрацьовуються різні сценарії і вживаються заходи «на крок вперед».
Потрібен перспективний і грамотний бізнес-план? Звертайтеся в компанію «Наука Сервіс».